Oprava Pavlovické, Chválkovické a Šternberské ulice, kterou od konce srpna provádí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a s ní spojené dopravní omezení vyvolávají mnoho dotazů. Ačkoli se jedná o státní komunikaci a stavbu v režii ŘSD, schází se dotazy na odboru dopravy olomouckého magistrátu. Na ty nejčastější proto odpovídá náměstkyně primátora pro dopravu Miroslava Ferancová:
Proč je nutné opravovat silnici, která je v pořádku?
Rozsáhlá oprava vozovky silnice I/46, tedy v ulicích Pavlovická, Chválkovická a Šternberská, probíhá v režii Ředitelství silnic a dálnic. Není to komunikace v majetku města, nýbrž jejím vlastníkem je stát, který je povinen udržovat svůj majetek v dobrém stavu. Podle našich informací vyšel stav vozovky z průzkumu jako nevyhovující, proto stát prostřednictvím ŘSD přistoupil k její opravě.
Kdo schválil dopravní omezení během stavby?
Po celou dobu provádění stavebních prací je ze směru od Šternberku vedena doprava beze změny po Chválkovické ulici. V opačném směru, tedy ve směru na Šternberk, stanovil Krajský úřad Olomouckého kraje objízdnou trasu vedenou přes Bystrovany a Droždín.
Před zahájením samotných prací bylo s ohledem na rozsah uzavírky I/46 nutné řešit kromě objízdné trasy také další nutná dopravní omezení, včetně nutného zajištění provozu vozidel městské hromadné dopravy (MHD) a veřejné linkové dopravy (VLD).
Krajským úřadem Olomouckého kraje, odborem dopravy a silničního hospodářství, bylo tedy dne 6. 9. 2024 vydáno stanovení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích (objížďka). Magistrát města Olomouce, odbor stavební, oddělení dopravních a technických staveb a úřadů v dopravě stanovil dopravní značení pro přilehlé komunikace dne 3. 9. 2024.
Proč nemohla zůstat ulice Na Zákopě obousměrná nejen pro dopravní obsluhu, ale také pro obyvatele celých Chválkovic a zaměstnance a zákazníky komerčních areálů?
Těch důvodů je hned několik, od nutnosti zajistit autobusový provoz, přes bezpečnost, nedostatečnou šířku vozovky, až po frekvenci průjezdu autobusů.
Stavební práce probíhají po etapách, a bylo tedy nutné vyřešit přemísťování náhradních autobusových zastávek ve Chválkovické ulici. Proto bylo po dohodě s dopravním podnikem a zhotovitelskou firmou dohodnuto, že pro nekolizní zajištění obousměrného autobusového provozu bude využita komunikace v ulici Na Zákopě, a že zde budou vybudovány náhradní autobusové zastávky v obou směrech, které budou sloužit pro veřejnost beze změny polohy po celou dobu stavebních prací (s výjimkou 1. týdne, tedy od 9. 9. do 15. 9. 2024).
Přemístění autobusových zastávek do ulice Na Zákopě má i bezpečnostní hledisko. MHD zde využívají děti při cestě do/ze školy i senioři. Není možné ohrozit jejich bezpečnost zachováním provozu autobusových zastávek ve Chválkovické ulici a nutností pohybovat se po staveništi. Z důvodu postupu stavebních prací to samozřejmě ani není možné.
Pro zajištění obousměrného provozu vozidel MHD a VLD musela být s ohledem na nevyhovující šířku vozovky v ulici Na Zákopě vymístěna parkující vozidla a vozovka byla zobousměrněna pro vozidla MHD a VLD včetně dopravní obsluhy (dopravní obsluha jsou samozřejmě i obyvatelé ulice Na Zákopě). Všichni řidiči byli upozornění na případné kolizní místo v nejužším místě, kde je profil vozovky jen asi 5 metrů a je zde nutné dávat si přednost a dbát zvýšené opatrnosti. Dalším podkladem pro rozhodnutí o zobousměrnění vozovky v ulici Na Zákopě pouze pro dopravní obsluhu a autobusy bylo právě sčítání autobusů MHD a VLD. Ve špičce tudy projede 26 autobusů. To jsou asi dvouminutové intervaly. V takovém vytížení skutečně není možné pustit do této ulice celý provoz (zaměstnance nebo zákazníky firem sídlících v blízkém okolí, atd.), který běžně proudí po silnici I/46.
V neposlední řadě musíme také vždy zohlednit stavebně technický stav vozovky, kdy dle zprávy o stavu povrchu vozovky v ulici Na Zákopě je povrch hodnocen jako nevyhovující.
V případě odstranění dodatkové tabule by se ulice Na Zákopě stala neoficiální objízdnou trasou. Převedení takového množství vozidel na tuto komunikaci by prakticky znamenalo její likvidaci.
Výjimka pro průjezd přes ulici Na Zákopě byla přiznána pouze Charitě Olomouc, která v tuto chvíli řeší humanitární pomoc pro občany zasažené povodněmi.
Původně měla být ulice Na Zákopě obousměrná i pro zaměstnance a zákazníky firem z blízkých areálů. Proč se to těsně před začátkem uzavírky změnilo?
Na odboru dopravy se schází množství stížností právě z komerčních areálů s touto výtkou, že jsme dopravní režim v ulici Na Zákopě na poslední chvíli změnili. Není to tak. Jak se nám podařilo zjistit, došlo zde k mylnému informování místních firem ze strany zhotovitelské firmy. Stanovení dopravního značení pro ulici Na Zákopě bylo 3. 9. vydáno tak, jak je od začátku stavby realizováno. Všechna jednání, která se od druhé poloviny srpna odehrávala mezi odborem dopravy, dopravním podnikem a zhotovitelskou firmou, směřovala ke stejnému řešení, jako bylo 3. 9. oficiálně vydáno. Mylné informování místních firem ze strany zhotovitele bylo zcela v režii zhotovitelské firmy. O e-mailu s chybnými informacemi, který firmám z těchto areálů zaslal zástupce zhotovitelské firmy, nikdo z odboru dopravy ani vedení města nevěděl, tudíž město Olomouc za mylné informování nemůže nést odpovědnost.
Firmám v přilehlých areálech vznikají škody a zaměstnancům to způsobuje problémy.
Chápeme nespokojenost občanů, kdy je v současné době z důvodu opravy silnice I/46 nutné využít objízdných tras, které způsobují prodloužení dojezdového času. Je však třeba zdůraznit, že nikomu z místních firem (zaměstnancům ani zákazníkům) nebyl tímto dočasným dopravním omezením zamezen příjezd do areálů. Příjezd je samozřejmě stále zachovaný, jen s nutností využít objízdnou trasu. Ta byla pro období opravy ulic Pavlovická, Chválkovická, Šternberská, která probíhá v režii Ředitelství silnic a dálnic, stanovena Krajským úřadem Olomouckého kraje.
zdroj: olomouc.eu