Televizní studio ZZIP, s.r.o.

Televizní studio ZZIP, s.r.o.

Historická tramvaj č. 16 může do provozu, vyjíždět ale bude jen výjimečně

Olomouc

Unikátní kulturní památka, tramvaj číslo 16, může do provozu. Sice jen výjimečně a jen za hezkého počasí, ale přesto budete moci tento unikát v ulicích města potkat.

Historický vůz s evidenčním číslem 16 prošel v průběhu minulého měsíce všemi potřebnými revizemi a úspěšná byla i technickobezpečnostní zkouška, která testuje především brzdy tramvaje. Může tak konečně vyjet na koleje. Půjde ale spíše o výjimečné situace, protože tramvaj není možné provozovat v dešti, má malou přepravní kapacitu a především na ni neexistují náhradní díly, takže jakákoliv drobná závada představuje významnou komplikaci.

„Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz č. 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme především předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ přiblížil situaci předseda představenstva DPMO, Jaroslav Michalík.

První jízdu přes centrum města opravenou „šestnáctkou“ si vyzkoušel i primátor Miroslav Žbánek a jeho náměstek Otakar Štěpán Bačák. „Jsem velmi rád, že se daří uchovávat toto kulturní dědictví a že naše současná generace, zvyklá na překotný technický vývoj a pokrok, může vidět tu starou řemeslnou práci. Ukazuje se, že i po sto letech může technika, kterou tehdy vyráběli, jezdit. Nejsem si jistý, jestli za sto let budou jezdit tramvaje, které na tratě posíláme dnes,“ komentoval zážitek z jízdy primátor.

Tramvaj s evidenčním číslem 16 byla spolu s dalšími třemi vozy vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. Cestujícím v Olomouci tento vůz sloužil až do roku 1956.

V druhé polovině padesátých let byla tramvaj vyřazena a vozová skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje za manipulační poplatek odprodána do soukromých rukou. Dopravní podnik pustil tramvaj na třicet let ze zřetele. Ve druhé polovině 80. let karoserii objevili tramvajoví nadšenci v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce a v roce 1988 ji tehdejší majitel daroval dopravnímu podniku. Vůz poté prošel dvěma etapami renovace, ty se podařilo dokončit v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci. V roce 1994 byla tramvaj Ministerstvem kultury prohlášena za kulturní památku.

zdroj: olomouc.eu

 

 

Kategorie :

Olomouc

Sdílejte :